Memahami konsep no IP - Internet Protocol

No IP merupakan konsep pengenalan kepada semua peralatan yang disambungkan ke jaringan. IP adalah singkatan dari perkataan Internet Protocol. Setiap peralatan yang hendak disambungkan ke jaringan perlulah mempunyai no IP mereka sendiri. No IP didalam setiap peralatan yang hendak disambungkan perlulah unik.

No IP dibahagikan kepada dua, pertama IP Persendirian dan kedua IP umum. IP persendirian adalah untuk no IP yang digunakan didalam jaringan persendirian, dan IP umum adalah IP yang diberikan untuk peralatan yang perlu diakses dari Internet.

IP Persendirian diberikan kepada komputer didalam jaringan yang boleh mengakses Internet. IP Umum biasanya diberikan kepada komputer yang boleh diakses dari Internet seperti Web Server dan Email Server.

Contoh no IP persendirian: 192.168.15.100

Contoh no IP umum: 219.93.151.107

No IP setiap komputer boleh disemak dengan memilih arahan > Start > All Programs > Accessories > Command Prompt

Taip: IPCONFIG

Anda akan melihat paparan seperti ini:


C:\Documents and Settings\azli paat>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.15.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.15.1

C:\Documents and Settings\azli paat>

No IP didalam sesuatu Network tidak boleh sama, jika terdapat no IP yang sama, peralatan yang mempunyai no yang sama tidak boleh berfungsi, dan ianya perlu ditukar. Kebanyakaan network mempunyai Server yang memberikan no IP secara automatik jadi pengguna tidak perlu meletakan no IP mereka secara manual.
 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA