Memahami konsep domain (alamat laman web di Internet)

Alamat laman web merupakan teknik dimana sesebuah laman web boleh diakses dengan menggunakan alamat yang mudah untuk diingati. Alamat laman web juga dikenali sebagai domain name.

Jika alamat surat menyurat di kawal oleh organisasi seperti POS Malaysia siapa pula yang mengawal pendaftaran alamat laman web? Alamat-alamat laman web diseluruh dunia dikawal oleh sebuah organisasi yang dinamakan ICANN singkatan untuk Internet Corporation for Assigned Names and Numbers.

ICANN merupakan sebuah organisasi yang memastikan tidak ada pertindidihan diantara pendaftaran nama laman web-laman web diseluruh dunia. Untuk mendaftarkan alamat laman web yang memberikan kemudahan pendaftaran .com anda boleh menggunakan kemudahan pendaftaran seperti di www.easyspace.com atau www.godaddy.com.

Kos pendaftaran bergantung kepada pihak yang melakukan proses pendaftaran tersebut. Untuk nama yang tidak popular ianya mungkin bermula dari USD10 kepada USD20.

Apabila proses pendaftaran dilakukan ianya akan diletakan secara sementara diserver pembekal, server ini dinamakan DNS server. Setiap pembekal kemudahan pendaftaran alamat laman web biasanya akan memberikan kemudahan ini yang juga dikenali sebagai domain parking secara percuma. Ini bermakna anda boleh mendaftar untuk mendapatkan domain anda sendiri tanpa perlu mewujudkan laman web terlebih dahulu.


200804220750.jpg

www.mynic.n




200804220753.jpg

 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA