Kemudahan mewujudkan borang didalam laman blog

Kemudahan laman Blog memberikan peluang kepada pengguna untuk berkongsikan maklumat di Internet tanpa perlu mempelajari kod-kod teknikal yang sukar. Laman Blog memberikan kemudahan kepada penulis untuk berkongsikan maklumat dengan cara yang lebih mudah tanpa perlu menghasilkan laman web.

Kebanyakaan laman Blog mempunyai kemudahan komen yang boleh menerima maklum-balas daripada pengunjung, namun, adakalanya pemilik laman Blog memerlukan maklumbalas yang lebih sistematik seperti pengisian borang maklumat.

Menghasilkan borang di Internet adalah satu perkara yang sukar kerana, terdapat dua bahagian yang perlu disempurnakan, bahagian pertama, penghasilan borang itu sendiri atau Form, dan kedua penyimpanan maklumat yang telah diberikan oleh pengunjung (database).

1. Penghasilan borang (Form)

Borang yang hendak dipaparkan perlu dihasilkan menggunakan kod HTML, kod HTML ini perlulah menyokong pelbagai jenis maklumat yang hendak disampaikan, setiap ruang yang hendak diisikan oleh pengunjung dinamakan Field, terdapat pelbagai jenis field yang terdapat didalam sesuatu borang.

Text field - ruang untuk menerima maklumat didalam bentuk teks

Imej field - ruang untuk menerima imej

Multiple choice field - teknik yang membolehkan pengguna memilih pilihan jawapan yang telah disediakan.

2. Penyimpanan maklumat (database)

Apabila seseorang pengunjung telah siap mengisikan maklumat melalui borang atau Form dan mereka menekan butang Submit, maklumat yang telah diisikan perlulah disimpan didalam database. Kemudahan Database secara online perlu diwujudkan sebelum maklumat yang telah diambil boleh disimpan.

Masaalah-masaalah teknikal didalam proses penghasilan borang ini telah membataskan proses pengumpulan data oleh penghasil laman web. Namun masaalah tersebut telahpun selesai dimana kini terdapat kemudahan penghasilan borang dan penyimpanan.

Kemudahan tersebut boleh diperoleh di www.wufoo.com


200804210726.jpg

 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA