Desktop Blogging

Blog merupakan konsep perkongsian maklumat terkini yang paling popular dikalangan penyumbang maklumat di Internet. Blog boleh dikemaskini secara langsung melalui laman web yang diberikan oleh pembekal kemudahan tersebut.

Terdapat pelbagai kemudahan blog yang boleh diperolehi secara percuma seperti blogger.com, typepad.com, wordpress dan pelbagai lagi. Kebanyakaan kemudahan blog memerlukan sambungan Internet apabila kandungan hendak ditaip. Kini terdapat kemudahan yang membolehkan kandungan blog ditaip didalam perisian tanpa memerlukan sambungan ke Internet.

Konsep menaip kandungan didalam perisian ini dinamakan Desktop Blogging. Seperti juga kemudahan laman blog, kemudahan desktop blogging ini juga kebanyakaan boleh diperolehi secara percuma.

Diantara kelebihan konsep desktop blogging ini adalah:

1. Kandungan boleh ditaip tanpa memerlukan sambungan Internet (Internet masih diperlukan untuk mengemaskinikan kandungan di laman blog)

2. Imej boleh ditambahkan kepada kandungan dengan menggunakan kaedah Copy dan Paste. Imej juga boleh diletakan di laman web penyimpanan imej berlainan seperti flickr dan picasa.

3. Satu posting boleh mengemaskinikan beberpa laman blog serentak.

4. Boleh mengakses beberapa laman blog serentak walaupun menggunakan Username yang berlainan.

5. Boleh menyimpan kandungan laman blog yang telah dikemaskini didalam komputer.

Diantara perisian Desktop Blogging yang popular adalah seperti:

Windows LiveWriter (http://download.live.com/writer)


200902030744.jpg



Zoundry Raven (www.zoundry.com)




200902030748.jpg



Scribefire ( www.scribefire.com )



200902030751.jpg



ECTO (http://infinite-sushi.com/software/ecto/)



200902030752.jpg
 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA