Bagaimana Penipuan Panggilan Jarak Jauh dilakukan

satu lagi teknik penipuan yang berleluasa di Internet dinamakan Long Distance Scam atau Penipuan Panggilan Jarak Jauh. Didalam kes penipuan Panggilan Jarak Jauh ini ianya mangsa adalah yang mengakses Interenet menggunakan modem.

Teknik penipuan adalah seperti berikut. Apabila kita melawat laman web tertentu terutama sekali laman web, laman web kelas B. Mereka akan mempaparkan dengan bermacam-macam tawaran seperti barangan percuma, hadiah dan macam-macam lagi, apa yang kita perlu lakukan hanyalah menekan butang yang disediakan. Apa yang akan berlaku apabila butang ditekan adalah, sambungan talian yang kita gunakan untuk mengakses Interent akan diputuskan dan perisian akan menggunakan modem untuk mendail no yang telah diprogramkan.

No yang telah diprogramkan ini biasanya adalah no diluar negara dimana ianya adalah no talian permium. Apabila modem mendail no ini semua caj panggilan akan dimasukkan kedalam bila talian telefon kita dan akan dipaparkan kedalam bil dihujung bulan. Jika anak kita atau orang lain yang menggunakan komputer pada masa itu mereka sendiripun mungkin tidak mengetahui yang mereka telah diperangkap.

Jadi jika talian modem kita putus dengan tiba-tiba dan mendail semula secara automatik, kita perlulah rasa syak dan dapatkan khidmat pakar untuk memeriksa mungkin terdapat perisian yang telah diletakan didalam komputer kita dengan tujuan untuk melakukan Penipuan Panggilan jarak Jauh.

Banyak diantara mangsa telah mempertikaikan caj-caj yang diterima dan telah enggan membayar caj yang dikenakan. Didalam kes-kes yang terkini yang dibawa ke mahkamah untuk tujuan pengadilan, mahkamah telah memutuskan bahwa pengguna terpaksa membayar caj yang dikenakan.

Jadi sebagai pengguna kita perlulah berhati-hati apabila menggunakan teknologi, jangan jadi perumpamaan moden sekarang, sudah jatuh ditimpa keyboard.
 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA