Memahami alamat laman web .mobi

Internet telah boleh diakses melalui telefon bimbit, namun kebanyakaan laman web yang wujud tidak menyesuaikan laman web yang dihasilkan untuk telefon bimbit.

Terdapat juga laman web yang menyesuaikan kandungan kepada telefon bimbit secara otomatik. Namun kebanyakaan laman masih tidak melakukan perubahan ini.

Untuk pengguna yang cuba mengakses sesebuah laman web yang tidak diubah suai melalui telefon bimbit, ianya boleh meningkatkan kos dan masa.

Kini telah wujud initiatif yang dilakukan untuk membolehkan samaada sesebuah laman web tersebut dihasilkan khas untuk telefon bimbit atau tidak.

Iniatif ini dinamakan dotMobi. Initiatif dotMobi ini diwujudkan dengan mendaftarkan TLD (top level domain) untuk laman web yang khusus untuk telefon bimbit.

Dengan adanya TLD .mobi ianya memudahkan pengguna mengetahui laman web yang akan mereka akses memang telah disesuaikan untuk telefon bimbit.

Contoh laman web yang telah disesuaikan untuk telefon bimbit adalah www.dapat.mobi


Pendaftaran .mobi walaubagaimanapun tidak akan mengubah kandungan sesebuah laman web secara automatik kepada laman web versi tel bimbit. Pengubahan rupaletak dan kandungan yang mesra telefon bimbit masih perlu dilakukan secara manual.
 

Copyright 2009 All Right Reserved. Crafted by ADIQDIA